ubytovani opava penzion relaxacni centrum petra sauna 11Saunování by mělo přinést Vašemu tělu uvolnění, klid. Sauna je ideální pro zlepšení nálady či na uvolnění ztuhlého svalstva. Je také výbornou prevencí proti nachlazení. Saunování má význam nejen hygienický, ale i preventivně ochranný, protože otužuje. Navštivte sami nebo s přáteli naši finskou saunu, která má kapacitu 12 osob.

Suchá finská sauna

V suché finské sauně je tělo vystaveno teplotám 70 - 100 stupňů Celsia, dle výšky lavice, kterou zvolíme. Platí, že čím výše, tím je teplota vyšší. Nízká vlhkost vzduchu, jenž umožňuje rychlé odpařování velkého množství potu a nízký tlak páry, se dají přirovnat ke klimatu na poušti. Kvalita vzduchu v suché sauně je totožná s kvalitou vysokohorského vzduchu v nadmořské výšce zhruba 2000 metrů.

To znamená, že je zde řidší vzduch, který nás nutí k intenzivnějšímu, prohloubenějšímu dýchání, což nám také zvyšuje tepovou frekvenci a dochází ke zvýšené činnosti kardiovaskulárního systému. Tyto mechanismy pak po čase vedou k nárůstu počtu červených krvinek, hemoglobinu, myoglobinu, podobně jako při procesu aklimatizace ve středních nadmořských výškách. Sauna také stimuluje činnost žláz s vnitřní sekrecí, zejména nadledvinek.

ubytovani opava penzion relaxacni centrum petra sauna 1Důležité je, že při zvýšeném pocení v sauně vylučujeme s potem i značné množství močoviny, mastných kyselin a kyseliny mléčné. Saunování zlepšuje průchodnost dýchacích cest. Póry se při pocení otevírají a čistí, pleť se zkrášluje, ale pouze za předpokladu, že se nevynechává zchlazovací lázeň. Pokožka se rychleji obnovuje, je hebká na dotek a zpomaluje se proces stárnutí pleti

Sauna má i podpůrný vliv při dietách. Sauna a pocení sice samy o sobě neznamenají žádný váhový úbytek - vypotíte totiž pouze vodu, kterou je nutné opět rychle doplnit. Ale právě pocení a intenzivní působení tepla napomáhají látkové výměně, což vaši dietu rozhodně podpoří a je tedy vhodným doplňkem k pohybovým aktivitám.

Důležité upozornění:

Protože ne všichni jsou schopni snášet intenzivní zatížení, ke kterému v sauně dochází, je důležité přihlížet k našemu aktuálnímu zdravotnímu stavu. Ten, kdo vstupuje do sauny, musí být natolik zdráv, aby byl schopen bez problémů se adaptovat na zatížení centrálního nervového systému, zejména pak termoregulačního systému. Rychlý přesun cirkulující krve směrem k periferním orgánům může vyvolat ztrátu rovnováhy, hučení v uších nebo dokonce i poruchy vidění.

Abychom se vyvarovali nahromadění krve v dolních končetinách, je dobré zaujmout polohu v leže nebo v sedě s nataženýma nohama. Je také třeba vyvarovat se prudkých změn polohy. Osoby trpící zvýšenou činností štítné žlázy nebo srdeční aritmií mohou do sauny jen se souhlasem lékaře. Ti, kteří trpí poruchami krevního oběhu, by se sauny měli vyvarovat.

Saunovat se také mohou lidé s chronickou rýmou nebo chronickým katarem horních cest dýchacích. To ovšem neplatí pro případ akutních onemocnění horních cest dýchacích, kdy je sauna zakázána. Doporučuji nebrat zmíněná rizika na lehkou váhu. Jen při dodržování všech pravidel může být účinek a požitek ze saunování maximální.

SAUNA – zásady saunování